Nike Markelius har spelat trummor i 40 år och startade i punkrörelsen. Hon spelade tidigare med det ikoniska bandet Tant Strul, som nyligen blivit invalda i Swedish Music Hall of Fame.

På senare år har Nike engagerat sig som låtskrivare, sångerska och elgitarrist med sitt band Nike & Röda Orkestern och jobbar även som skribent och författare. Nike leder också kurser i trummor för kvinnor, transpersoner och icke-binära hos ABF Stockholm och har även en studiecirkel hos oss. Vi blev otroligt glada när vi hörde om utnämningen och bestämde oss för att ta ett snack med Nike.

Hej Nike! Vad betyder det att ha blivit invalda i Swedish Music hall of Fame?

– Det är naturligtvis hedrande och väldigt roligt att tillhöra den skaran och det betyder väldigt mycket på flera olika sätt. Förutom att det bekräftar att vi har gjort ett stort intryck på den svenska musikaliska himlen, så är det också stort att vi som en grupp av kvinnliga instrumentalister blivit invalda. Vad jag kan se finns många sångerskor invalda, men som upphovspersoner, trumslagare, elgitarrister och elbasister är vi kvinnor fortfarande förfärande underrepresenterade i den alltjämt mansdominerade branschen, så det känns stort och viktigt att vi jämnar ut den snedfördelningen något.

”Jag tror framför allt att unga kvinnor kunnat spegla sig i oss och vårt sätt att ta självklar plats på rockscenerna.”

Tant Strul: Malena Jönsson, Nike Markelius, Kajsa Grytt, Liten Falkeholm. Foto: Lars Torndal

Vad har Tant Strul betytt för svenskt musikliv?

– Vi kommer från punk och new wave-scenen som växte fram under ett 70- och 80-tal då vi hade en stark musikrörelse i Sverige. Vi arbetade hårt och kompromissade aldrig för att anpassa oss efter någonting utanför gruppens ambitioner. Vi arrangerade vår musik väldigt noggrant och fann ett unikt sound och uttryck som verkar ha berört väldigt många. Jag tror framför allt att unga kvinnor kunnat spegla sig i oss och vårt sätt att ta självklar plats på rockscenerna. Punken gav mod och vi  hade med oss det modet in i vårt låtskrivande fast vi inte gjorde direkt punkmusik. Vi hittade ett kraftfullt men ändå mjukt sätt att göra musik, musik som var följsam och fingertoppskänslig, men med stark närvaro och tyngd.

Du är kursledare för trumkurser för kvinnor, transpersoner och icke-binära hos ABF Stockholm, vad är det roligaste med det?

– Glädjen och engagemanget hos gruppdeltagarna när de sitter vid trummorna och börjar få till det, är fantastisk! Trummor är ett fantastiskt instrument att lära sig, både på det personliga planet och kollektivt. Det är ett ensembleinstrument som du spelar tillsammans med andra, som skapar fundamentet i musiken. Att se människor njuta av kraften i det är väldigt roligt.

<< Kolla in våra trumkurser med Nike

Nike Markelius spelar trummor i rökig klubbmiljö.
Nike Markelius vid trummorna. Foto: Elisabeth Ohlson

”Jag har repat i massor av lokaler i mitt liv där det kryllat av bredbenta högljudda killar som tar allt luftrum och tyvärr låter sig tjejer ofta förminskas i den miljön.”

Du repar själv med ditt band och har studiecirkel hos ABF Stockholm inom vår verksamhet Loud Grrrl*. Har det känts betydelsefullt för dig att kunna vara med i ett sådant sammanhang? Vad tror du att den här typen av verksamheter kan ha för betydelse för utövare inom musiken?

– Det har känts oerhört skönt med separatistiska replokaler. Att vi kvinnor får slippa den manliga närvaron i just musikskapandet och övandet på våra instrument är tyvärr nödvändigt fortfarande. Jag har repat i massor av lokaler i mitt liv där det kryllat av bredbenta högljudda killar som tar allt luftrum och tyvärr låter sig tjejer ofta förminskas i den miljön. Med Loud Grrrl får vi trygga rum där tjejer kan utvecklas och ta för sig i lugn och ro.

*) Loud Grrrl Sthlm drivs av ABF Stockholm för att uppmuntra tjejers, kvinnors, transpersoners och icke-binäras kreativa skapande