Ledarskapsutbildningar
Hur fungerar du som ledare? Vad utgör ett gott ledarskap? Hur genomför man en framgångsrik rekrytering och hur bör man agera i svåra samtal?
Vill du veta mer? Välkommen att kontakta oss på telefon 08-411 55 00 eller skicka e-post till info@elvira-kunskap.se.
Kompetensbaserad rekrytering
Om kursen
Varje kurs anpassas efter kundens behov och önskemål. Tonvikten kan ligga på retorik, argumentation, kroppsspråk, presentationsteknik, personligt framförande, härskartekniker, motstånd och mycket mer.
Innehåll
- Rekryteringsprocessen
- Validitet
- Magkänslan, vår personliga personlighetsteori och intervjuareffekten
- Mångfald och diskriminering
- Kompetensbegreppet
- Befattningsbeskrivning och kravprofil
- Kompetensbaserade intervjumallar
- Tester
- Referenstagning
- Bedömning
Målgrupp
Deltagare som arbetar med rekrytering.
Omfattning
En dag.
Frågor?
Kontakta Marita Janulf, vår verksamhetskoordinator, som svarar på dina frågor eller funderingar. Mail: info@elvira-kunskap.se Telefon: 08-445 43 45
Anmälan företag
Anmälan privatperson
Personligt ledarskap, kommunikation och konflikthantering
Om kursen
För dig som vill öka din självkännedom, lära dig att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt och bli tydligare i kommunikationen på arbetsplatsen.
Innehåll
Självkännedom
- REBUS-test
- Olika sätt att kommunicera
Att ge och ta feedback
- Feedback som hjälper
- Feedbackens fem F
Kommunikation
- Kommunikationsprocessen
- Kodning och tolkning av budskap
Planera och genomföra samtalet
- Jag-budskap och andra samtalsverktyg
Vad är en konflikt?
- Olika typer av konflikter
Hur uppstår konflikter?
- Vanliga konfliktkällor
- Tidiga signaler på konflikt
Förebygga konflikter
- Viktiga faktorer för att undvika destruktiva konflikter
Konfliktstilar
- Att lära känna sina egna och andras mönster i konfliktsituationer
Lösa eller hantera konflikter
- Olika metoder
- Att våga ta itu med med andras konflikter
- När ska jag hämta hjälp utifrån?
Omfattning
Två dagar.
Anmälan företag
Anmälan privatperson
Konflikthantering och svåra samtal
Om kursen
För dig som vill lära dig att lösa konflikter på ett konstruktivt sätt och bli tydligare i kommunikationen på arbetsplatsen.
Innehåll
Att ge och ta feedback
- Feedback som hjälper
- Feedbackens fem F
Kommunikation
- Kommunikationsprocessen
- Kodning och tolkning av budskap
Planera och genomföra samtalet
- Jag-budskap och andra samtalsverktyg
Vad är en konflikt?
- Olika typer av konflikter
Hur uppstår konflikter?
- Vanliga konfliktkällor
- Tidiga signaler på konflikt
Förebygga konflikter
- Viktiga faktorer för att undvika destruktiva konflikter
Konfliktstilar
- Att lära känna sina egna och andras mönster i konfliktsituationer
Lösa eller hantera konflikter
- Olika metoder
- Att våga ta itu med andras konflikter
- När ska jag hämta hjälp utifrån?
Omfattning
Två dagar.
Anmälan företag
Anmälan privatperson
Jämställdhet och likabehandling
Om kursen
Lär dig att arbeta aktivt med förebyggande insatser utifrån de olika diskrimineringsgrunderna.
Innehåll
- Historisk tillbakablick – för att öka förståelsen för hur och vilka strukturer som påverkar oss.
- Begreppsförståelse – reda ut innebörden i begrepp som finns inom området är viktigt för att undvika missförstånd och ge grunden för ett gemensamt “språk”.
- Normer och värderingar – en viktig del i arbetet med jämställdhet är att synliggöra normer och värderingar som råder i samhället generellt och på arbetsplatsen specifikt.
- Lagstiftning
- Kartläggning – förslag på hur kartläggningar kan genomföras.
- Handlingsplan – upprättande av handlingsplaner för att komma igång med ett aktivt jämställdhetsarbete.
- Uppföljning – hur fortskrider arbetet, förutsättningar och eventuella motgångar. Hur går man vidare?
- Upplägg och innehåll anpassas efter gruppens tidigare erfarenheter och önskemål.
Arbetssätt
- Teoretiska genomgångar, gruppdiskussioner, värderingsprövningar, kartläggningar och formulera handlingsplaner.
- Fokus på aktivitet – att gå från tal till handling.
Målgrupp
Nyckelpersoner.
Omfattning
9 timmar – 3 tillfällen á 3 timmar.