Ansökan till Yrkeshögskolan

Ibland är det inte lätt att veta vad en ansökan ska innehålla för att få den komplett. Här kan du hitta information om vilka dokument och intyg som du behöver bifoga tillsammans med din ansökan till ABF Yrkeshögskola. 

 

Du ansöker via yh-antagning

Du ansöker via vårt antagningssystem yh-antagning.se. När du registrerar dig och påbörjar din ansökan är det viktigt att tänka på att vi även behöver ett antal andra dokument för att vi ska kunna bearbeta din ansökan. Du behöver bifoga både dina gamla betyg från tidigare studier, samt undertecknat intyg om din yrkeserfarenhet. De förkunskaper som krävs för att kunna bli antagen, varierar beroende på vilken utbildning eller kurs du är intresserad av. Titta under utbildningssidornas flikar ”Bra att veta” för att ta reda på exakt vilka förkunskaper du behöver. Om du inte har alla dokument som krävs när du påbörjar din ansökan kan du välja att ”komplettera senare” i yh-antagningens system.

 

Bifoga betyg i din ansökan via yh-antagning.se

När du ansöker till en av våra YH-utbildningar behöver du skicka med dina tidigare betyg. Det är viktigt att dokumenten innehåller både ditt namn och personnummer. Du behöver alltså bifoga kopior av dina originalbetyg från gymnasiet eller annan relevant utbildning. Ett sammanställt utdrag från antagning.se där alla dina gymnasiekurser framgår går också bra.

Beställ betyg från skola eller kommun

Saknar du dina betyg? Då kan du kontakta den skola eller de skolor du tidigare gått på. Alternativt kan du höra av dig till din hemkommun – de kan ofta hjälpa dig att få fram äldre betygskopior.

Så gör du din anmälan

  1. Skapa ett konto på yh-antagning.se eller logga in om du redan har ett.

  2. Välj den utbildning du vill söka.

  3. Ladda upp dina betyg, eventuella intyg från arbete och andra relevanta dokument som styrker din behörighet.

  4. Skicka in ansökan.

När vi har fått in din ansökan granskar vi den. Om något saknas eller behöver kompletteras kommer vi att höra av oss till dig.

Intyg på yrkeserfarenhet

För att bli antagen till våra YH-utbildningar krävs det att du har arbetslivserfarenhet inom ett relevant område. I din ansökan ska du därför ladda upp intyg från arbetsgivare – det kan vara tjänstgöringsintyg, arbetsgivarintyg eller ett särskilt skrivet intyg. Intyget behöver innehålla:

  • Anställningsperiod – både start- och slutdatum.

  • Arbetstid – ange i procent eller antal timmar.

  • Befattning/titel – gärna med en beskrivning av dina arbetsuppgifter.

  • Underskrift av närmaste chef – intyget måste vara undertecknat.

Observera att ett anställningsavtal inte räcker som ensam dokumentation av yrkeserfarenhet.

Urval vid fler sökande än platser

Om det finns fler behöriga sökande än utbildningsplatser görs ett urval. Blir du erbjuden en plats måste du tacka ja inom 7 dagar – annars kan platsen gå vidare till någon på reservlistan.