Gratis leverans till dörren: Vem betalar priset?

Låga priser med dåliga arbetsvillkor – hur den globala nätjätten Amazon och andra nätföretag utnyttjar arbetare i jakt på ökad vinst. Den pågående pandemin har onekligen gynnat näthandeln. Inte minst nu inför julen kommer många av oss shoppa sina klappar på nätet – enkelt och smittsäkert. Men hur schysst är det egentligen? Vem betalar för din gratis leverans till dörren?
Med anledning av Amazons etablering i Sverige har frågorna om villkoren för lagerarbetare aktualiserats. I år väntas julhandeln slå nya rekord på nätet. Svenskarna beräknas näthandla för uppemot tio miljarder kronor. En av de nya jättarna på marknaden är nyetablerade Amazon som precis kommit till Sverige och räknas som världens största e-handelsföretag med 45% av marknaden. Företaget har säte i bland andra Frankrike, Indien, Italien, Kina, Storbritannien, Tyskland och USA och är hårt kritiserat världen över för de pressade arbetsvillkoren och hanteringen av kunddata.
Hur beter sig Amazon i andra länder? Och kan de göra likadant i Sverige? Amazon har beskrivits som ett imperium med väldigt stor makt globalt. Hur ska en vanlig arbetare göra för att öka sitt inflytande? Är det möjligt att handla etiskt på nätet? Vad ska man tänka på som konsument såhär i jultider?
Medverkande:
Julia Lindblom, journalist och har i flera år rest runt i olika länder och granskat företaget.; mars 2021 utkommer hennes avslöjande bok Amazon – bakom framgången
Mikael Nyberg, frilansjournalist och författare; senaste bok ”Kapitalets automatik : mänskliga robotar och systematisk dumhet” handlar om automatisering och nya jobb som förmedlas genom appar.
Samtalsledare:
Somar Al Naher, frilans- och kulturskribent
Samtalet livesänds i facebook-eventet HÄR och på ABF Stockholms facebook-sida
VÄLKOMNA!
Foto:
Julia Lindblom av Giuliano Esposito
Mikael Nyberg av Tora Nyberg