Evenemang Prisutdelning,Seminarium

Kvinnor går till vänster. Män till höger!

Analys av mediernas valbevakning och prisutdelning av Sveriges MediaAmazon 2022!

Valet är över.

Från flera valundersökningar vet vi att kvinnors högsta prioritet som valfråga var sjukvård, skola och klimat och miljö. Dessa frågor kom bort i valdebatten. Vilken roll och vilket ansvar tar nyhetsmedierna? Gapet mellan män och kvinnors politiska preferenser har ökat under lång tid.  Varför möter nyhetsmedierna så kraftfullt den manliga publikens prioriteringar kring lag, ordning och flyktinginvandring? Hur resonerar man på nyhetsredaktionerna?

Vi träffar ansvariga medieledare:

Charlotta Friborg, ansvarig utgivare SVT Nyheter; Viveka Hansson, programdirektör tv4, Karin Olsson, bitr chefredaktör Expressen samt Helle Klein, chefredaktör Dagens Arbete.

Vad säger valforskare?

Patrik Öhberg, forskare, SOM-institutet Göteborgs universitet.

Vi inleder seminariet med att kora årets bästa kvinnliga medieledare! Hon är utvald av juryn som Årets MediaAmazon 2022. Priset delas ut av den avgående kulturministern Jeanette Gustafsdotter.

Moderatorer och juryledamöter för Årets MediaAmazon:

Christina Jutterström, tidigare vd SVT

Cecilia Zadig, juryordförande

 

Pris: 150kr, biljetter köps i dörren med Swish eller kort.

Pris
150:- Ordinarie pris
Arrangör ABF Stockholm och Sveriges MedieAmazon
Plats Sandlersalen, våning 1. ABF-huset, Sveavägen 41
Pris 150:- (Ord. pris)
Translate this page