Ortens organisatörer
Vi är samhällsförändring!
Här kan du läsa om vad Ortens organisatörer gör, hur du kan engagera dig och vilka som står bakom projektet.
Om Ortens Organisatörer
Det är du, som tillsammans med andra i åldrarna 13-25 år, bildar en grupp som träffas fem gånger, diskuterar viktiga frågor och jobbar med era idéer och drömmar. Ortens organisatör är DU!
ABF Stockholm, Stockholms stad och Rädda Barnen har sedan hösten 2016 drivit Ortens organisatörer för att unga människor ska kunna diskutera viktiga frågor tillsammans med andra, öka sin kunskap om samhället och organisera sig. Nu startar höstens grupper – anmäl dig redan idag för att få vara med!
Ortens organisatörer träffas fem gånger under våren för att jobba med olika teman, en och en halv timme per gång. Det är du som deltagare som, tillsammans med de andra i gruppen och ledaren, bestämmer exakt vad ni ska diskutera och jobba med. Eftersom Ortens organisatörer är ett sätt att påverka – samhället och sig själv – så handlar alla teman om olika former av maktstrukturer och orättvisor.
Ortens organisatörs-grupper finns på flera olika ställen, beroende på var man bor. Träffarna riktar sig till dig som bor i Spånga-Tensta, Rinkeby-Kista, Hässelby-Vällingby, Skärholmen, Farsta, Årsta-Enskede-Vantör eller Skarpnäck. När du anmäler dig klickar du i var du bor så kommer du till rätt grupp!
Anmälan
För närvarande går det tyvärr inte att anmäla sig till Ortens Organisatörer. Vill du starta studiecirkel om feminism och antirasism ideellt kan du anmäla studiecirkeln här.
Maktskolan
Kunskap är makt! Ju mer du kan om samhället, desto mer makt har du. För att förändra samhället i en bra riktning är det viktigt att ha kunskap om samhället. Är du medveten kan du påverka!
Feminism
Kvinnor och män har olika tillgång till makt, resurser och inflytande. Många kvinnor har låga löner och dåliga arbetsvillkor. Kvinnor upplever oftare otrygghet på offentliga platser och är med om sexuella trakasserier, även om erfarenheterna kan skilja sig. Feministisk analys hjälper oss att förstå maktstrukturer och arbeta för ett jämställt samhälle.
Antirasism
Strukturell rasism och diskriminering drabbar människor utifrån rasistiska tankemönster. Rasifierade kallas mer sällan till arbetsintervjuer än de som inte rasifieras och har ofta sämre betalda arbeten. Folk blir utsatta för hatbrott och media talar negativt om förorterna. Genom att använda ett antirasistiskt perspektiv kan vi se och agera mot rasismen.
Verktygslåda för ledare
Hej ledare! Ditt arbete i Ortens organisatörer är otroligt viktigt. Tillsammans med gruppen bestämmer du vad träffarna ska handla om och vad ni ska göra. Formerna kommer att variera och du ska stödja ungdomarna att förverkliga sina idéer. Som ledare bidrar du med struktur, teori och verktyg: allt för att öka deltagarnas kunskap, egenmakt och framtidstro!
Att vara ledare – så gör du
Cirkelledaren är den som för arbetet i studiecirkeln framåt, förbereder träffarna och ser till att samtalsklimatet blir så bra som möjligt – en guide och inspiratör som delar med sig av sina ämneskunskaper och skapar en cirkel där alla kan delta på lika villkor. Deltagarna har ansvar för sitt eget lärande och du kan aldrig lära dem något utan att de tar en aktiv del i lärprocessen. Du kan hjälpa dem att lära sig själva! En god kommunikation i din cirkel är förstås viktigt för att studiecirkelns arbetssätt och det demokratiska lärandet ska fungera. Skapa ett gott arbetsklimat och lyssna aktivt!
Reflektera
- Vilka förberedelser anser du själv att du måste göra för att känna dig säker inför första träffen i din studiecirkel?
- Ge exempel på välkomnande och trevlig atmosfär som du skulle vilja ge deltagarna i din grupp när de kommer.
- Är det någon skillnad på att vara lärare och att vara cirkelledare?
- Med tanke på studiecirkelns arbetssätt – vilken är din roll som cirkelledare?
Konkreta tips
- Gör rundor för att alla ska få komma till tals. Var och en får ordet, en i taget. Det är viktigt att precisera frågan för rundan, annars blir det lätt så – speciellt i en stor grupp – att den som får ordet pratar på om vad den vill.
- Kolla igenom materialet (artiklarna, podarna och filmerna vi tipsat om) inför träffarna så att du kan ställa relevanta frågor till gruppen. Deltagarna behöver inte ha kollat igenom materialet i förväg, gruppen tar del av materialet tillsammans under träffarna.
- Skapa dynamik i diskussionerna genom att ibland dela in deltagarna i grupper, två och två eller fler.
- Förklara begrepp ni använder så alla hänger med, vad betyder till exempel feminism, antirasism, sexism, patriarkat, sexuella trakasserier, våld mot kvinnor, vithetsnorm, rasifiering, rasism, strukturell rasism. Låt deltagarna formulera definitioner.
- Diskutera begreppet makt. Vad är en maktordning? Vad innebär över- och underordnade positioner i olika förtryckande system?
- Skapa sådan stämning att deltagarna känner sig fria att själva komma med synpunkter på sättet att lära.
- Om du är sjuk är du ansvarig att kontakta alla deltagare var för sig och meddela dem att träffen är inställd.
Första träffen
Första träffen är viktig! Om den blir bra kommer deltagarna vilja fortsätta komma på de resterande träffarna. På denna träff lär ni känna varandra och diskuterar hur ni ska jobba framöver i cirkeln. Det är bra om alla som bestämt sig för att vara med i cirkeln kommer på varje träff, på så sätt kan samtalen bli djupare. Här är ett förslag på upplägg till första träffen. För att ni ska hinna med studieplanen på första träffen är det bra att du tar första delen – från presentation till praktiska frågor – den första studietimmen, och studieplan den andra studietimmen.
Presentationsrunda
Välkomna alla och låt var och en presentera sig i tur och ordning genom att berätta vad de heter, hur de fått kännedom om studiecirkeln och vad som lockade med den.
Diskutera först två och två under 10-15 minuter och sedan i storgrupp:
- Vad är mina erfarenheter av feminism och antirasism?
- Vad förväntar jag mig av den här cirkeln?
- Hur gör vi för att alla ska komma till tals?
Diskutera praktiska frågor i storgrupp:
- Hur ofta ska ni träffas?
- Vilka gemensamma trivselregler ska vi ha?
Ta fram en studieplan
Studieplanen är ett hjälpmedel för ledare och deltagare att planera det gemensamma arbetet så att alla blir delaktiga och tar ansvar. Det är viktigt att studieplanen, så långt möjligt, är ett uttryck för hela gruppens vilja. Studieplanen gör ni för att det gemensamma resultatet ska bli bra. Diskussion om studieplanen blir en bra start för arbetet i cirkeln!
Diskutera nedanstående punkter och skriv ner direkt i blanketten ”Anmälan om studiecirkel”. Enklaste är om du har med dig dator och fyller i elektroniskt, men det går också att ordna via papper.
- Ämne: Ange en rubrik som säger vad ni ska studera. Välj här vilka områden ni vill arbeta med, feminism, antirasism och/eller organisering.
- Mål med studiecirkeln: Vad vill ni uppnå med er cirkel? Utgångspunkten är alla deltagarnas förväntningar och behov.
- Beskriv hur ni tänker arbeta i studiecirkeln: Specificera vad ni ska göra på träffarna. Ni kan välja att diskutera feminism eller antirasism, eller både och. Skriv ner vad ni ska göra träff för träff samt vad ni ska praktiskt jobba med (tex. debattartikel, fotoutställning, event, paneldebatt, film etc).
- Studiematerial: Vad ska ni använda för studiematerial? Om ni jobbar utifrån förslagen på materialet i denna handledning, kan ni ange ”Material från verktygslådan”.
- Deltagare: Be samtliga deltagare fylla i sina personuppgifter på första träffen, även personnumret!
Innan ni avslutar första träffen så stäm av att alla vet när och var nästa träff äger rum och vad ni ska göra då.
Efter träffen
Skicka in ”Anmälan om studiecirkel” till ABF Stockholm. Det är viktigt att du sparar en kopia så att du har kvar studieplanen samt kontaktuppgifter till alla deltagare om du skulle behöva nå dem.
Du kommer att få e-post med en elektronisk deltagarlista och dagbok. Fyll i vilka som deltagit på varje träff samt skriv några rader om vad ni gjorde på träffen under dagbok. När cirkeln är klar signerar du den och skickar in, därefter kan löneutbetalning ske.
Checklista för praktisk aktivitet:
- Varför? Skriv ner vad aktivitetens syfte är. Kanske vill ni påverka politiker och allmänheten, stärka varandra eller något annat.
- Vad? Skriv vad det är för aktivitet ni vill göra, till exempel skriva debattartikel, anordna fotoutställning, event, paneldebatt eller göra en film.
- Kunskap. Fundera på om ni behöver någon särskild utrustning eller kunskap för att genomföra uppgiften.
- Vem? Gör en tydlig ansvarsfördelning på vem som gör vad.
- När? Gör en tidsplan på när olika moment behöver genomföras.
- På plats. Fundera på vad som behöver göras på plats och vem som ansvarar för det.
- Efteråt. Utvärdera och jämför med de mål ni satt upp.
Om ni behöver inspiration för att komma igång kan ni titta på de första tio minuterna av dokumentärfilmen ”Behandla oss inte som djur” med Pantrarna Göteborg: https://pantherdocumentary.wordpress.com
Inspiration
Förorten mot våld – kämpar mot våldet genom att lyfta krav på strukturella förändringar http://www.politism.se/mohammed-ali/politikerna-maste-lyssna-pa-den-nya-rorelsen-mot-vald-i-fororten/#post-47703
Fatta – kampanj för att uppmärksamma sexualiserat våld http://fatta.nu
Megafonen – organiserar unga i förorten för social rättvisa https://www.facebook.com/pg/Megafonenorten/about/?ref=page_internal
StreetGäris – rörelse för kvinnor och icke-binära som vill stötta, lära och inspirera varandra https://www.facebook.com/StreetGaris/?fref=ts
Alby inte till Salu https://albyarintetillsalu.wordpress.com/about/
ABF Stockholm och Ortens organisatörers samarbetspartners äger ej rättigheterna till materialet ovan. Materialet utgör diskussionsunderlag och avses ej nödvändigtvis återspegla ABF Stockholms värderingar.